Truhlářská rodina Lahofferů

Truhlářská rodina Lahofferů

Mnozí s vás možná znají víno od dobšického vinařství Lahofer.1 Víte však, že je pojmenováno po truhláři, jenž je autorem obdivuhodných skříní Filozofického sálu Strahovské knihovny? Jaká je tedy souvislost mezi moravským vinařstvím a knihovnou v Praze?

Filozofický sál strahovské kanonie premonstrátů byl postaven a vyzdoben v letech 1782 až 1797. Do knihovny nebyly pořízeny nové skříně, které by vyšly draho, ale pořízeny byly tehdejším opatem Václavem Mayerem skříně a s nimi i část knižní sbírky z nedávno zrušené kanonie premonstrátů v Louce u Znojma. Zde si knihovní skříně bohužel příliš nepobyly, jelikož budova křídla s refektářem a knihovnou započala položením základního kamene někdy před květnem 1773.2 Fresku na klenbě sálu namaloval roku 1778 významný malíř Franz Anton Maulbertsch, který později téměř tutéž fresku vymaloval opět i v místě přestěhované knihovny.3 Nedlouho poté byl klášter roku 1784 zrušen dekretem Josefa II. a posléze jeho budovy sloužily vojákům jako kasárna. Bohužel část louckého klášterního archivu (registratura a folianty) převezená do úřední hospodářské kanceláře shořela, a to po zasažení bombou během bitvy u Znojma roku 1809.4 O detailech k historii, stavební činnosti a umělecké výzdobě tak víme velmi málo. Autorství knihovních skříní se tedy dovídáme až z pramenů Strahovského kláštera, jelikož skříně rozložil, převezl a opět složil během tří a půl roku jejich autor se svými pomocníky v letech 1791 až 1797. Celý proces vzniku nového knihovního sálu velmi podrobně popsal strahovský knihovník Cyril Antonín Straka roku 1920 a rovněž detailně bylo o historii knihovny napsáno také po jejím restaurování v knize Brána vědění z roku 2010.5 Straka ve svém článku vycházel mimo listin především z klášterní kroniky, která zmiňuje, že loucká knihovna stála neuvěřitelných 70 000 zlatých + 9000 zlatých za zlacení. Mimo tyto a další detaily kronika zmiňuje poprvé autora skříní.  Měl je vyrobit truhlář z Dobšic (arcularius Tesvicensis), později zmíněn celým jménem jako Johann Lahofer z Tasovic (Taswicensis).6 K autorství knihovny se vyjádřil také brněnský historik a archivář Jan Petr Cerroni, který uvedl, že ořechové skříně vyrobil truhlář „von Teswitz bey Brück“ a sochařské prvky vyřezali vídeňští řezbáři.7 Bohužel, dosud žádný z těchto řezbářů nebyl identifikován. Z předešlých zmínek si můžete povšimnout odlišných názvů TaswitzTeswitz, rozdíl je to malý, ale Teßwitz jsou Dobšice a Taßwitz jsou Tasovice, obě obce nedaleko Louky u Znojma. Historici to označovali za pouhý špatný zápis a byli si jistí Dobšicemi, nikdo z nich však dosud nenašel, kde se truhlář Lahofer vlastně narodil.8 Já jsem v souvislosti s výstavou Bonum Opus – Premonstráti v Louce zjistil více k osobě tohoto truhláře.

Nejprve začnu příjmením Lahofer, jelikož je v pramenech psáno různě. Můžeme se setkat s verzemi Laighofer, Lechhofer, Laahofer, Lehofer, Lehhofer, Lehoffer či zcela mylné Loghuber. Nejčastější v matrikách je verze Lahoffer a ve strahovském účtu je doložen truhlářův podpis „Johannes Lahoffer, Dischlermeister,“ takže jsem se rozhodl příjmení psát takto.9

Johann Lahoffer se podle matrik narodil 25. prosince 1732 v Tasovicích rodičům Andreasi Lahofferovi (ca. 1697–1774) a Marii Möst (?–?) z domu č. 12 v Tasovicích.10 Podle záznamu sňatku z 24. února 1732 přišel Andreas do Tasovic z Neüdorfu (psáno Neydorff), matrikář však neupřesnil oblast, přestože v jiných zápisech píše třeba Schwaben nebo Austria.11 Nejbližší Novou vsí je obec u Lukova, další je u Oslavan či Pohořelic, na rakouské straně je to Neudorf bei Staatz. Prošel jsem alespoň matriční indexy v těchto místech a nenašel nic. Nicméně, jako svědkové šli Lahofferům Mathias Knapp z Tasovic a Mathias Leiss z obce Laab. Nedaleko Vídně se nachází Laab im Walde, tak mě napadl ještě od Znojma poměrně vzdálený Neudorf, dnes Wiener Neudorf, kde jsem vskutku našel pár Mathiase Lebnhoffera a Barbary Panich.12 Z jejich potomků jsem našel 27. června 1695 křest Marie psané Lehnhoffer a pouze v indexu k roku 1692 jsem našel Josefa Michaela Lebenhoffera, jedna z matričních knih se totiž ztratila.13 Křest Andrease jsem ale nenašel, buď jej matrikář nenapsal nebo se zde Andreas nenarodil. Později jsem byl jedním čtenářem upozorněn na výskyt příjmení Lahoffer v oblasti rakouského města Laa an der Thaya. Přičemž nedaleko se nachází také obec Neudorf bei Staatz. V matrikách města Laa se vskutku nachází křest Andrease Lahoffera dne 3. ledna 1702, syna Benedikta a Marie Neubeck.14 Podle sňatku tohoto páru z 18. listopadu 1687 pochází Benedikt z nějakého Megahofferu (název je nejasný) a společně s Marií zplodil osm dětí.15 Bylo by zajímavé zjistit, zdali Benedikt byl rovněž truhlářem, avšak jeho povolání bohužel uvedeno není a je označován pouze jako civis, tedy měšťan či občan města. Za zmínku ale stojí fakt, že prvním pěti dětem byl za kmotra faber lignarius (tesař, případně stolař či řezbář) Eustach Nappinger s manželkou.16 Velmi zajímavý je také sňatek jejich dcery Marie Salome (či Marie Rosalie) s Matthiasem Leissem, truhlářem.17 Nakonec můžu asi říct, že je nalezená rodina velmi pravděpodobně tou správnou, jelikož zmíněný Matthias Leiss z obce Laab (jiná verze názvu Laa) byl svému švagrovi Andreasovi za svědka. Jedinou nejasností mi zůstává pouze důvod, proč měl Andreas pocházet z obce Neudorf. V matrikách Neudorf bei Staatz jsem totiž žádné Lahoffery nenašel.

Po sňatku s Marií zdědil Andreas dům její rodiny, nejspíše protože její otec neměl dědice.18 Společně přivedli Andreas a Maria Anna na svět šest dětí včetně Johannova mladšího bratra Antona (1735–1808), který byl rovněž truhlářem. Anton totiž v letech 1768–69 žádal Moravské zemské gubernium o přijetí za mistra bez vykonání povinné tovarysšké cesty (pramen je v celém znění níže).19 Podle žádosti se musel starat o své nemocné rodiče, takže požádal znojemský cech o možnost převzít dílnu v Tasovicích, kterou mu otec přislíbil přenechat. Dovídáme se tak, že otec byl rovněž truhlářem a synové se u něj tedy vyučili řemeslu. Anton nakonec výjimku získal a stal se mistrem. Velmi zajímavá je však přiložená listina z 22. října 1768 udělující bratru Johannovi povolení usadit se v Dobšicích, náležejících Louce, a vykonávat zde truhlářské řemeslo jako mistr.20 V poslední listině je rovněž zmíněno, že Johann sice vyčkává na místo svého otce, ale usadit se hodlá v Dobšicích, kam by dílnu rád přesunul. Nejspíše mu již velikostně nevyhovovala. Od kdy Johann v Dobšicích bydlel, nevíme, ale ze záznamu sňatku jeho sestry Theresie, které byl za svědka, z 14. listopadu 1784 se můžeme zřetelně dočíst, že byl tischler von Teßwitz, tedy z Dobšic.21 Navíc se do matriky podepsal pouze křížkem, což bylo běžné pro negramotné.22 Jeho bratr Anton zdědil po otci dům roku 1771, tedy tři roky před jeho smrtí.23 Zde provozoval dílnu až do své smrti roku 1808 a jeho pozůstalost byla dokonce v novinách roku 1809 a 1810 nabízena k prodeji.24

Co se týče Johanna, z předešlého se dá usuzovat, že Johann měl objemnější zakázky a vybudováním dílny v Dobšicích se přiblížil k louckému klášteru, který je odsud co by kamenem dohodil, a zároveň tak připadal k panství tohoto kláštera. V přiložené listině z 26. října 1768 je zmíněn počet mistrů v okolí. Formulace věty je nejasná, ale v Louce (Brück) měl být tehdy jeden mistr, dva v Sedlešovicích (Edelspitz), jeden v Oblekovicích (Oblas), dva ve Vrbovci (Urbau) a jeden v Tasovicích (Tasswitz) – asi přímo Andreas Lahoffer.

V mladším soupise řemeslníků z roku 1784, nejspíše všech, co přišli do Louky kvůli finančnímu vypořádání po zrušení kláštera, se dovídáme jména několika truhlářů – Johann Lahoffer tischlermeister in Tesswitz, Georg Andreas Tauer tischlermeister von Brück, Brenz Kreutz tischlermeister zu Hosterlitz, Anton Butshuck Markt Hosfterlitzer tischlermeister, Anton Leghofer tischlermeister in Tasswitz.25

 Jak můžeme vidět, mistrů truhlářů v okolí moc nebylo a soudě podle zhotovené knihovny byl Johann velmi zručný. Není tedy nijak překvapující, že klášter pověřil výrobou skříní právě Johanna, který byl touto truhlářskou prací tak zaneprázdněn, že neměl takzvaně čas ani na rodinné záležitosti, a tak se ženil až po tom, co knihovnu rozložil a dovezl do Prahy. Stěhování probíhalo mezi červencem 1791 a lednem 1792, kdy dostal Lahoffer zaplaceno, a k tomu získal dvě vědra vína a dva sudy piva. Svatbu měl chvíli po tom, 20. února 1792.26 Toho dne si již 60letý Johann vzal za ženu 37letou Annu Marii Lang z Micmanic.27 S touto manželkou a jedním učněm pak přijel na jaře roku 1794 do Prahy a započal s opětovnou stavbou skříní, po tom co musela být stávající stavba sálu na jeho doporučení přestavěna tak, aby vyhovovala rozměrům skříní. Co dělal Johann po dokončení prací v Praze, nevíme. Johann zemřel na zápal plic 18. července 1805 v Tasovickém domě č. 80.

Indikační skica Dobšic, 1824

Co se týče Johannovy truhlárny, řekl bych, že knihovní skříně vyráběl přímo v Dobšicích, jelikož podle inventáře kláštera a jeho hospodářství disponoval konvent mimo jiné dílnou knihvazače, příbytkem drůbežáře, panskou kovárnou a kovářským příbytkem, také příbytkem pradlen, řezníka, zahradníka, mlynáře a truhláře, ale nikoli truhlárnou (pokud jsem záznam nepřehlédl).28 Johann podle svatebního záznamu bydlel v domě č. 49, který se nacházel podle indikační skici z roku 1824 asi někde v místě dnešního domu čo. 55.29  Po smrti obou je na tomto místě uváděna rodina havíře Johanna Grosebergera. Jak Johann, tak i jeho žena ale zemřeli v čísle 80, což byl dvojdům, jenž se nacházel podle skici v místech dnešních domů čo. 106 a 125, kde nyní sídlí zámečnická výrobna. Ve skici je jako majitel uveden Matthias Schmabl, rovněž truhlář, takže vazba tohoto místa k řemeslu je zřejmá a myslím, že Johannova dílna se mohla nacházet zde.30 Předpokládám totiž, že vedení Johannovy dílny převzal po jeho odjezdu do Prahy nějaký jiný mistr truhlář, snad z řad jeho bývalých učňů, a při jeho návratu do Dobšic bydlel dočasně v čísle 49, jelikož očekával, že se po dokončení stavby brzy vrátí. V této věci by nám mohla pomoci pozemková kniha Dobšic, avšak v ní se nenachází žádný zápis týkající se Lahoffera.31

Dílo Lahofferů

A co dalšího Johann Lahoffer mimo knihovnu a parkety vyrobil? V Praze měl zhotovit také dubovou skříň katalogu a intarzovaný stůl se skrytou skládací židlí s damaškovým potahem, který lze složit i do formy 1,5 m vysokých schůdků.32 Opravil roku 1796 opatovi Mayerovi rovněž bohatě intarzované dveře zakoupené z knihovny zrušeného kláštera cyriaků na Starém Městě. Ty byly použity jako dveře skříně vsazené do tloušťky zdi v malé místnosti fyzikálního kabinetu přistavené na jižní straně sálu. V roce 1907 byly přemístěny a použity jako dveře na schodišti a při posledním restaurování knihovny vráceny zpět.33 Na dveřích je podpis a datace německého truhláře Joannis Daniel[is] Senn Erffordiensis arcularius die 7tima 7temb: 1748.34 Johannovi je také přisuzována výroba chórových lavic do louckého klášterního kostela Nanebevzetí Panny Marie a sv. Václava s reliéfy dvanácti výjevů ze života sv. Norberta.35 Tyto lavice jsou pravděpodobněji z 60. až 70. let 17. století, takže je nikdo z Lahofferů vyrobit nemohl.36

Co dalšího Johann vytvořil ještě na Moravě, zatím nevíme a není to známo ani u dalších členů jeho rodiny.

Přílohy

Rodokmen

Žádost o dispens Antona Lehoffera k dosažení mistrovského práva u znojemského cechu (1768-69)

Moravský zemský archiv, fond B1 Gubernium Brno, karton 868, inv. č. 2336, sign. L 155

Za přepis a regesty děkuji Petru Ecklovi.

 

Bez data, asi 1768

Anton Lehoffer žádá mor. zem. gubernium o přijetí za zemského mistra a dispens od povinné tovaryšské cesty. Uvádí, že se vyučil v tasovické truhlářské dílně svého otce Andrease a cestu nemohl podniknout proto, že se stará o své staré rodiče. Žádá tedy znojemský cech o přijetí za mistra a možnost usadit se v otcově dílně v Tasovicích.

15. listopad 1768

Loucký provisor Thomas Horzig dosvědčuje, že Anton Lehoffer nemohl vykonat tovaryšskou cestu, protože „z dětské povinnosti a lásky“ musel zajistit svého starého otce Andrease, rovněž truhláře v Tasovicích.

12. duben 1769

Anton Lehoffer, stolařský tovaryš z Tasovic, žádá mor. zem. gubernium o dispens od povinné tovaryšské cesty, aby mohl získat status zemského mistra u znojemského truhlářského cechu.

14. únor 1769

Znojemská městská rada potvrzuje, že truhlářský cech dispensuje Antona Lehoffera od povinné tovaryšské cesty, protože mu jeho otec přislíbil přenechat dílnu v Tasovicích.

22. říjen 1768

Loucký provisor Tomas Hertzinger sděluje vrchnostenský závěr ve věci Johanna Lehoffera, že totiž se jmenovaný může usadit v Dobšicích náležejících Louce a jako mistr zde může vykonávat truhlářské řemeslo.

26. říjen 1768

Znojemský truhlářský cech se obrací na městskou radu s prosbou o ochranu a intervenci u vyššího úřadu ve věci zemských mistrů. Obsahuje i výčet mistrů v okolí Znojma.

25. listopad 1768 a 28. duben 1769

Nepřepsané další texty

 

Poznámky

  1. Vinařství Lahofer – O vinařství
  2. MZA Brno, Fond E57 Premonstráti Louka, karton 6, inv. č. 11. Deník převora z let 1767-1784: 17. květen 1773 – možný přepis: debentur suit solemnitas mere circa median novum ad quam diam D superiore absente propter prop?ionen? die? vyad..? ubi lapis fundamentalis pro novo refectorio quam biblioteca positus fuerat.
  3. KROUPA, Petr – KROUPA, Jiří – SLAVÍČEK, Lubomír. Premonstrátský klášter v Louce: dějiny, umělecká výzdoba, ikonologie. Znojmo: Jihomoravské muzeum ve Znojmě, 1997. s. 103; Maulbertsch fresku vymaloval v Praze s pomocným malířem Martinem Michlem z Lambachu (1772–1805)
  4. ŠVÁBENSKÝ, Mojmír. Dějiny archivu premonstrátského kláštera v Louce u Znojma. In: VERBÍK, Antonín. Sborník k nedožitým padesátinám PhDr. Jiřího Radimského. Brno: Státní archiv, 1969. s. 1–77
  5. STRAKA, Cyril A. Vznik Filosofického sálu knihovny premonstrátů na Strahově (Na paměť 800letého jubilea založení tohoto řádu). in: Knihy a knihovny: revue věnovaná knihovnictví, knihopisu a knihomilství. Praha: František Řivnáč, 1920, čís. 1, s. 91–106; ŠIDLOVSKÝ, Evermod Gejza a KUČERA, Jaroslav. Brána vědění: Filosofický sál Strahovské knihovny. Praha: Gema Art, c2010; viz také KRATOCHVÍL, Pavel. Filozofický sál Strahovského kláštera v Praze – historický vývoj a památková obnova. Praha, 2013. 45 s. Bakalářská práce. Katolická teologická fakulta Univerzity Karlovy. Vedoucí práce POSPÍŠIL Aleš.
  6. Královská kanonie premonstrátů na Strahově, sign. DJ IV 5, Annales Strahovienses 1791-1803, s. 14, 136
  7. MZA Brno, fond G 12 Cerroniho sbírka, Cerr. I, č. 32–34. Jan Petr Cerroni, Skitze einer Geschichte der bildenden Künste in Mähren, 1807, s. 153; Cerroniho přítel a sochař Ondřej Schweigl k loucké knihovně poznamenal, že skříně jsou náročnou truhlářskou prací z dubu (aichen fleißiger Holzarbeit) i přes to, že jsou z ořechu. Je otázkou proč se spletl, možná zapomněl, svůj spis Bildende Künste in Mähren totiž napsal až na konci 18. století.
  8. Brána vědění 2010, s. 18
  9. STRAKA, Cyril A., 1920, s. 98
  10. MZA Brno, inv. č. 14679, Matrika Tasovice N/O/Z 1721–1770, fol. 471.
  11. MZA Brno, inv. č. 14679, Matrika Tasovice N/O/Z 1721–1770, fol. 191
  12. Moedling St. Othmar sign. 01,2,3-01 - Tauf-, Trauungs-, Sterbebuch (1683-1691), s. 379
  13. Moedling St. Othmar sign. 01,2,3-03 - Tauf-, Trauungs-, Sterbebuch (1694-1697), s. 37
  14. Laa an der Thaya sign. 01-04 - Taufbuch (1681-1759), s. 84
  15. Laa an der Thaya sign. 02-04 -  Trauungsbuch (1682-1759), s. 24
  16. Laa an der Thaya sign. 01-04 - Taufbuch (1681-1759), s. 56
  17. Laa an der Thaya sign. 02-04 - Trauungsbuch (1682-1759), s. 92
  18. MZA Brno, fond C17, sign. Zn 521, Pozemková kniha Tasovic 1670-1822, fol. 19r
  19. MZA Brno, fond B2, k. 868, inv. č. 2336, sign. L 155
  20. Tasovice náležely v letech 1299 až 1796 ke klášteru klarisek „u Matky Boží“ ve Znojmě in: BÍLEK, Tomáš Václav. Statky a jmění kollejí jesuitských, klášterů, kostelů, bratrstev a jiných ústavů v království Českém od císaře Josefa II. zrušených. Praha: Bačkovský, 1893. s. 343
  21. MZA Brno, inv. č. 14690, Matrika Tasovice O 1784–1837, fol. 2
  22. Ve strahovských listinách se již podepsal.
  23. MZA Brno, fond C17, sign. Zn 521, Pozemková kniha Tasovic 1670-1822, fol. 19r.
  24. Brünner Zeitung der kaiserl.-königl. privileg. Mährischen Lehenbank. Brünn: Frag-Amt der k.k. Lehenbank, 10.06.1809, 1809(46). s. 899; Brünner Zeitung der kaiserl.-königl. privileg. Mährischen Lehenbank. Brünn: Frag-Amt der k.k. Lehenbank, 05.05.1810, 1810(36). s. 873.
  25. MZA Brno, fond B2 – Gubernium – církevní oddělení, karton 89, sign. karton č. 20/31, čj. 5896 – Přílohy k protokolu č. 62-70 – listina Specification. All und jeder bei den aufgelassenen Stifts Brück eingelaufenen Auszügele und Konti. als., fol. 33–35.
  26. STRAKA, Cyril A., 1920, s. 98
  27. MZA Brno, inv. č. 14920, Matrika Znojmo - Louka O 1730–1803, s. 224.
  28. MZA Brno, fond B2 – Gubernium – církevní oddělení, karton 89, sign. karton č. 20/31, čj. 5896 – Přílohy k hlavnímu inventáři (hospodářství i inventáře, včetně Kravska) – Wurthschafts Inventarium ... den 13ten Augusti 1784, fol. 37, 42, 44–47, 51, 56.
  29. MZA Brno, sign. MOR099918240, Indikační skica Dobšic, 1822
  30. MZA Brno, inv. č. 14921, Matrika Znojmo - Louka, fol. 58 (s. 154); viz také rodokmen na Familysearch.org
  31. MZA Brno, fond C 17 Pozemkové knihy, Inv. č. Zn 535, Panství Louka – Dobšice, Suchohrdly (1670-1819); viz index zde.
  32. STRAKA, Cyril A., 1920, s. 101, 106; ŽANTOVSKÝ, Jiří. Strahovská knihovna a archiv Památníku národního písemnictví. Praha: Sportovní a turistické nakladatelství, 1959. s. 10.
  33. STRAKA, Cyril A., 1920, s. 101; Brána vědění, 2010, s. 17
  34. Viz také KNEIDL, Pravoslav, ROLLOVÁ, Anna, PREISS, Pavel a JEŘÁBEK, Jaroslav. Strahovská knihovna Památníku národního písemnictví: historické sály, dějiny a růst fondů. Praha: Památník národního písemnictví, 1988. s. 102-103.
  35. VRBKA, Anton. Gedenkbuch der Stadt Znaim, 1226-1926: kulturhistorische Bilder aus dieser Zeit. A. Bartosch, 1927. s. 210; KOTALÍK, Jiří T., FRIČ, Pavel a VÁVRA, David. Obrazy z dějin české architektury. Praha: Titanic, 2003. s. 23; HAVLÍK, Lubomír Emil. Znojmo: z minulosti města a jeho památek. Brno: Kraj. nakl., 1956. s. 117.
  36. VESELÁ, Eva. Umělecká výzdoba interiéru premonstrátského kostela Sv. Václava a Nanebevzetí P. Marie v Louce. Brno, 2004. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta. Vedoucí práce Lubomír Slavíček, s. 58–69

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..