DOMINIK MATUS
  • Home
  • About
  • Blog
  • Shop
    • Products
    • Shopping cart
    • Checkout
    • My account
    • Terms and Conditions
    • Withdrawal from the contract

Blog

11 May, 2025 0
Uncategorized

Marbler Karl Müllner

Při zpracovávání magisterské práce jsem narazil na Karla Müllnera z Vídně, který měl v brněnském kostele sv. Michala zajistit roku 1771 pokrytí oltářů v transeptu umělým mramorem. Během přípravy článku do sborníku konference jsem se pokusil doplnit jeho biografické údaje, ukázalo se však, že se jedná o dosud nezmapovaného uměleckého řemeslníka. Pokusil jsem se je tedy dohledat. Z dochovaných účtů ke stavbě bočních oltářů u sv.…

Read more

Zemanova kavárna a cukrárna. Foto: RomanM82, CC BY-SA 4.0
28 March, 2023 0
Genealogy and history

(Čeština) Poznámky k Sedláčkově cukrárně a kavárně v Brně

Každý, kdo se pohybuje v Brně, již určitě slyšel nebo rovnou navštívil Zemanovu cukrárnu a kavárnu, která má doposud zachován svůj moderní interiér z meziválečného období. Mobiliář je již pozměněn, nicméně cukrárna drží primát nejdéle fungující cukrárny a kavárny v Brně. Bohužel, ke vzniku stavby a cukrárny se toho moc neví. Stavební archiv, který by nám k této i jiným stavbám řekl nejvíce informací, vyhořel a lidé spjatí se…

Read more

cukrárna genealogie historie kavárna konditorei korn sedláček sedlaczek siegfried

31 March, 2022 0
Genealogy and history

(Čeština) Komunisté mu vzali flintu, tak začal včelařit

Před pár lety začala včelařit máma, takže jsem se postupně i sám seznámil se včelařením. Když jsem zjistil, že praděda z otcovy strany, Karel Zlámal (1917–1994) z Dluhonic, byl velmi činný a profesionální včelař, rozhodl jsem se to trochu prozkoumat. Včelařství v Dluhonicích Spolkové včelaření v Dluhonicích má počátky v období 1. republiky a včelaření velmi propagoval učitel místní školy Jaroslav Fürst. Z místních se včelařství v této době věnovali třeba…

Read more

Dluhonice Karel Zlámal včelaření

11 December, 2020 0
Genealogy and history, Crafts

Carpentry family of Lahoffer

Mnozí s vás možná znají víno od dobšického vinařství Lahofer. Víte však, že je pojmenováno po truhláři, jenž je autorem obdivuhodných skříní Filozofického sálu Strahovské knihovny? Jaká je tedy souvislost mezi moravským vinařstvím a knihovnou v Praze? Filozofický sál strahovské kanonie premonstrátů byl postaven a vyzdoben v letech 1782 až 1797. Do knihovny nebyly pořízeny nové skříně, které by vyšly draho, ale pořízeny byly tehdejším opatem…

Read more

lahofer řemeslo truhlář umění

26 May, 2020 2
Genealogy and history

Pradědův kamarád Lubomír Tejček

V krabici plné všemožných rodinných dokumentů z otcovy strany – čítající listiny až z roku 1853, rakousko-uherský rybářský lístek, kresby ze školy, dopisy Československé televizi, pohlednice, známky a tak dále – jsem nalezl několik veršů a dopisů z roku 1941, které dával pradědovi Karlu Zlámalovi mladšímu z Dluhonic (1917–1994) jistý Lubomír Tejček. Již z oněch textů je jasné, že Lubomír Tejček, který se v několika případech i podepsal, pracoval…

Read more

básně genealogie historie koncentrační tábor meopta optika přerov verše

14 September, 2019 1
Genealogy and history

Family of Matúš from Sobotište

Sorry, this entry is only available in Čeština.

20 November, 2015 0
Restoring

Restoring: Golden mirror

My actual restoration project is mirror with gilt frame from castle Miroslavské Knínice in South Moravia. It’s the only piece of original mobiliar which survived. When I seen it for the first time, I noticed layer of secondary gold paint and some damages and missing parts. Most significant is missing part of angel’s head. According to my research, frame itself is made of softwood and covered…

Read more

anděl angel frame gold historism leaf mirror Moritz Rosenfeld frame zlato zrcadlo

5 July, 2015 0
Restoring

Restoring: Carved chest

This object of restoration was my final practical exam for diploma in study programme: 82-42-N/004 Conservation and Restoration of Furniture and Non-Polychromed Wood Carving. My supervisor was Bc. Zdeněk Holý, DiS. Description of the object The object (165 cm lenght, 60 cm height, 58 cm depth) is a carved chest with the Renaissance appearance. The front side is decorated with a carved relief of two…

Read more

carving chest floral motif florální motiv German lock nábytek německý zámek Renaissance style renezanční styl carving truhla

1 July, 2015 5
Genealogy and history

Pustějovský family of reeves from Závišice

Sorry, this entry is only available in Čeština.

fojt genealogie historie pustějovský rychtář závišice

5 March, 2014 0
Restoring

Restoring: rocoque frame

This article is about my work on restoring of rocoque painting frame as part of studies. It’s an item from Kroměříž Archdiocesan Museum (i.n. 1171, w. 98cm, h. 120cm).

The frame is oval-shaped belonging to painting of John of Nepomuk. Surface is polychromed with gilding and gray paint. Form of the frame is typically oblique accompanied with stylised roses. The origin is unknown, however possible origin is Church of All Saints in Hradisko, near to Kroměříž.

In the original state the frame was highly damaged. Material was shrinked and twisted, which caused gaps in corner joints. Three layers of boards forming one solid body of the frame were debonded. Fourth layer forming upmost parts of relief was mostly lost. That caused an absence of important parts of this frame. Also significant part of the frame above painting was broken off and lost. Polychromy was also damaged and flaking off the frame’s surface.

Petr Grenar, my schoolmate, was helping during the restoration. The polychromy of the frame was re-bonded to the wooden surface before it fell into our hands. We carefuly began with debonding individual parts of the frame, because we considered injecting glue to the joints as a not good way. Joints would be weak because of dust and dirt.

The contact areas of these individual parts were cleaned with water.  After this step we began with gluing these parts together. Due to the considerable shrinkage, we had to make a compromise in continuity of the shapes and surfaces to reduce steps between individual layers.

Next task was making the missing parts of the carving. Several big parts I carved out of the frame, some parts I glued directly to the frame and carved then. Reconstructing of missing parts showed as a difficult part of this task, because  I had to base on preserved parts.

As I already mentioned, top part of this frame is missing. It propably constituted quarter of frame’s height, so I considered some research of possible look as very important.  After a lengthy searching for the similar frame, I encountered a publication Olomoucké baroko (Olomouc Baroque) published for exhibition. That is where I found photos of two similar frames from church of Saint Giles in Dvorec (district Bruntál) dated to late 18th century with painting by Josef Ignác Sadler. According this frame I drawed a possible original look.

The biggest missing part was too difficult to made in time, so skilled woodcarver Petr Novotný helped and carved it.

Read more

addition polychromy frame restoration carving rocoque

Posts pagination

1 2 3 Next
10/25

Recent Comments

  • Dominik Matus on Pradědův kamarád Lubomír Tejček
  • Bette Schiedler on Pradědův kamarád Lubomír Tejček
  • Dominik Matus on Ebonizing wood: Ironing
  • Jaroslav Svoboda on Ebonizing wood: Ironing
  • Dominik Matus on Ebonizing wood: Ironing

Links

  • Michal 'Mjkl Ociz' Ocásek
  • Moonspell
  • Ondřej Šustík
  • Radek Ryšánek
  • Restaurátorský atelier RR

Rife WordPress Theme ♥ Proudly built by Apollo13Themes